عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) تأكيد كرد:
براي تحقق اقتصاد اسلامي در جامعه پيش از هر چيز بايد به كارآمدي نظرات اسلام باور داشته باشيم؛ مثلا اگر ما سود ثابت را نميپذيريم، ديگر نبايد در حوزههاي فردي، به دنبال توجيه بيمنطق اين مباحث باشيم.
اصغر آقا مهدوي، عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع)، در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اظهار كرد: مواردي در مباحث شرعي وجود دارد كه برخي اعتقاد به حرام بودن آنها پيدا كردهاند، ولي برخي ديگر با ورود به مباحث حوزه معاملات فكر ميكنند كه ميتوان به گونهاي آنها را توجيه كرد، اما بايد ايمان داشت به اين كه احكام اسلامي اگر به درستي درك شود، مطالب دقيقتري از دل آن بيرون خواهد آمد.
مهدوي ادامه داد: آنچه كه كمتر در بانكداري مورد توجه قرار ميگيرد، مسئله توليد پول است. فرضاً اگر تعدادي سپردهگذار صاحب ميزان مشخصي سرمايه در بانك هستند، اينطور نيست كه همگي با هم براي برداشت سپردههاي خود به بانك مراجعه كنند.
اين صاحبنظر در حوزه اقتصاد اسلامي در ادامه تصريح كرد: بنابراين هميشه پولي در بانك موجود خواهد بود و اين پول در حقيقت براي مردم است، اما در واقع سرمايه بانك هم محسوب ميشود و بانك با اين پول در حال فعاليت است و بنابراين بايد سودش را در اختيار افراد قرار دهد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به لزوم پژوهشهاي فقهي در زمينه معاملات اقتصادي، خاطرنشان كرد: بحث عقود در بانكداري، جزء پايههاي اصلي پژوهش در مورد بانكداري اسلامي است كه در آن كليه عقود يعني حدود هجده عقد در زمينه فقهي و بانكي قابل تبيين و بررسي است.
اين صاحبنظر در حوزه اقتصاد اسلامي در ادامه با اشاره به اين كه برخي از برداشتها از احكام اقتصادي اسلام حاكي از ناآگاهي است، اظهار كرد: اگر برداشتهاي ناصحيح از احكام اقتصادي اسلام در سطح جامعه رواج يابد، مسير اقتصادي جامعه را از موازين اسلامي دور خواهد كرد و هدف نهايي محقق نخواهد شد.
وي افزود: اگر انسان نداند كه در ليوان آبي، سم ريخته شده است، در صورتي كه از آن آب بياشامد، قطعاً دچار عارضه خواهد شد و عدم آگاهيش باعث مشكل برايش خواهد شد. در زمينه اقتصادي هم همينطور است؛ يعني اگر جامعه آن طور كه بايد و شايد نسبت به معيارهاي اقتصادي اسلام آگاهي نداشته باشد، اقتصاد آن جامعه به بيراهه خواهد رفت.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اين كه براي تحقق اقتصاد اسلامي در جامعه پيش از هر چيز بايد به كارآمدي نظريههاي اسلام باور داشته باشيم، اظهار كرد: به عنوان مثال اگر ما سود ثابت را نميپذيريم، ديگر نبايد در حوزههاي فردي، به دنبال توجيه بيمنطق مباحث باشيم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: گاهي برخي گمان ميكنند كه همه اشكالات را با توجيهات بياساس شرعي ميتوان درست كرد، در حالي كه بايد پايبند و متعهد به قواعد واقعي اسلام بود و چيزي را كه حرام است، واقعاً با در نظر گرفتن حرمت آن از دايره فعاليتهاي خود خارج كرد.
مهدوي تصريح كرد: در آموزههاي ديني آمده است كه خداوند به يهوديان ميفرمايد روزهاي شنبه به ماهيگيري نپردازيد و در اين جا هدف آن بوده است كه ماهي گرفته نشود و اما يهوديان مبادرت به احداث حوضچهاي كردند كه ماهيهايي را كه روزهاي شنبه بدانجا ميآمدند، در حوضچه خود جمع كرده و روزهاي ديگر هفته آنها را از آب ميگرفتند!
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در اين داستان در حقيقت آن غرض و هدف نادرستي كه يهوديان داشتند، محقق ميشد و لذا بايد ما مسلمانان نيز آنطور كه شايسته و بايسته است، به قوانين اسلامي اهتمام داشته باشيم و آنچه را كه اسلام بر حرام بودن آن تأكيد كرده است، توجيه شرعي نكنيم.
وي همچنين اظهار كرد: وقتي اسلام گفته در مضاربه فلان حكم صحيح نيست، بايد پذيرفت و اين كه برخي ميگويند وكالت عام داده شود يا فلان كار انجام شود، بيتوجهي به موازين اسلام است و لذا بايد سودي كه حاصل ميشود و مقدار عادلانهاي نيز هست، به نسبت تقسيم شود و چنانچه سودي حاصل نشد كه نشده است.