فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبي هشت سال مقاومت ايران را بهترين تفسير از اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: بخشي از فرهنگ اقتصادي امروز ما فرهنگ وارادتي و وابستگي است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبي، سردار يعقوبعلي نظري، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبي شب گذشته، 19 آبانماه در شب خاطره راهيان نور با بيان اينكه هشت سال مقاومت ايران بهترين تفسير از اقتصاد مقاومتي است، گفت: بدون اينكه سرباز دشمن را ببينيم فرهنگ اقتصادي ما طي چند سال گذشته عوض و دچار مشكل شده است.
وي با بيان اينكه نقش دفاع مقدس هم در حفاظت از انقلاب اسلامي و هم در پيش برندگي نظام بيبديل است، تصريح كرد: در مقطعي كه استكبار قصد داشت با استفاده از صدام نظام اسلامي را ساقط كند دفاع مقدس حماسه آفريد و نظام حفظ شد.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبي افزود: دفاع مقدس در پيشگيري و بازدارندگي دشمن در حال حاضر نقش اساسي دارد و در آينده نيز استفاده از تجربيات هشت ساله دفاع مقدس به خوبي از نظام اسلامي دفاع خواهد كرد.
سردار نظري با اشاره به اينكه ملت ايران در دوران دفاع مقدس يك فرهنگ اساسي، مهم و كارساز را فرا گرفتT ادامه داد: اين فرهنگ ما را از بن بستها رهايي و در ضعف مادي و دنيوي به اوج پيروزي رساند كه آن استقامت و مقاومت است.
وي با اشاره به اينكه از زمان آغاز دفاع مقدس در هيچ مقطعي در دوره هشت ساله جنگ ما نسبت به دشمن برتري مادي نداشتيم، ادامه داد: اين مقاومت يك ماهيت و ذاتي دارد كه بستگي به مسائل مادي و ابزار و امكانات ندارد.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبي گفت: مقاومت دوران دفاع ناشي از عناصر معنوي كه در ذات و دل ما نهفته بود دارد اما مقاومت امروز براي ما كارساز است زيرا يك تقابل كاملاً جدي و همه جانبه با استكبار داريم.
سردار نظري با اشاره به اينكه در اين تقابل دو عرصه بسيار مهم و تعيينكننده است، اظهار كرد: يك عرصه ميدان فرهنگي و عرصه ديگر اقتصادي است؛ چراكه فرهنگ بهعنوان يك مبنا و زمينه و يك پايه كار در نظام مقدس اسلامي مطرح است كه همه فعل و انفعالات بايد در آن جاري شود و جامعه بايد در اين زمينه در مسير تعالي خود حركت كند.
وي با اشاره به اينكه اين فرهنگ بر مبناي فرهنگ اعتقادي پايهريزي شده است، ادامه داد: اگر اين فرهنگ را نداشته باشيم يقيناً همه استقامتها را نخواهيم داشت؛ چراكه مهمترين عامل در تقابل با دشمن و ايجاد روحيه استقامت و توان مقاومت در فرهنگ اعتقادي، ديني و مكتبي ماست.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبي پيرامون اهميت فرهنگ تأكيد كرد: اگر فرهنگ دچار خدشه شود در عرصه اقتصادي و سياسي شكست خواهيم خورد و اگر فرهنگ دچار ركود و انحراف شود در عرصههاي اقتصادي، سياسي و علمي با شكست و ركود مواجه خواهيم شد و اگر پايه حركت و مبناي كار را صحيح چينش كنيم قوه محركه ساير عرصهها خواهد بود كه امروز تقابل مبنايي ما با دنياي استكبار تقابل فرهنگي است.
سردار نظري خاطرنشان كرد: اگر بناست هر محصول فرهنگي توليد شود بايد توجه داشته باشيم كه برخاسته از چه نگاهي و به دنبال چه هدفي هستيم و اين محصول فرهنگي چه تأثيري بر جامعه دارد؛ چراكه ممكن است ادعا و قصد هم داشته باشيم اما اگر هدفمند حركت نكنيم و با دقت به جوانب موضوع ننگريم و ژرفنگر نباشيم آن عواقب كار را نميتوانيم كنترل كنيم.
وي با اشاره به بعضي از مديريتهاي فرهنگي يادآور شد: اگر دچار خود اجتهادي شويم نه تنها خودمان در مسير انحراف قرار ميگيريم بلكه خيلي را به دنبال خودمان ميكشانيم؛ چراكه ممكن است ادعاي كار هنري و فرهنگي داشته باشيم ولي عملاً نقش سرباز فرهنگي دشمن را ايفا خواهيم كرد.
كتاب «زيرنويسها و پيامهاي كوتاه ويژه توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» به همت مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، كتاب «زيرنويسها و پيامهاي كوتاه ويژه توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» با موضوع «توجه به ارزشهاي اسلامي و ارزشهاي انساني، بيش از تمركز بر عملكردها و وظايف» توسط مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منتشر شد.
بر اساس اين گزارش، مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما كه وظيفه پشتيباني فكري و پژوهشي رسانه ملي را مبتني بر فرهنگ و انديشه اسلامي بر عهده دارد، با محور قرار دادن پيام مقام معظم رهبري، مجموعه زيرنويسها و پيامهاي كوتاه ويژه شعار سال 1391 را گردآورده است.
اين گزارش ميافزايد: اين مجموعه در رسانه، زمينه مشاركت افراد جامعه را در اجتماعي كه نوع تعهد و قبول مسئوليت فردي و اجتماعي است، با استفاده از ارزشهاي مشترك فراهم ميآورد و درك و دريافت، يادگيري و متقاعدسازي و انگيزش، چگونگي نگرش مخاطب به جهان پيرامونش، چگونگي يادگيري آگاهيها و عادتها و سرانجام چگونگي تحقق و به فعليت درآوردن نيازها و انگيزههاي شخصي را تعيين ميكند.
بر اساس اين گزارش، در اين كتاب تصريح شده است كه مقام معظم رهبري مدظله با نامگذاري امسال به عنوان توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني، راهبردي براي جامعه در نظر گرفته است تا توجه جامعه را به اهميت اين موضوع جلب كند و در اين ميان، ايشان بر توجه به ارزشهاي اسلامي و ارزشهاي انساني، بيش از تمركز بر عملكردها و وظايف تأكيد كردهاند.
اين گزارش ميافزايد: در اين كتاب اشاره شده كه عوامل اثربخش بر رفتار مخاطب اثر ميگذارند و كنار هم جمع ميآيند، تا چگونگي رفتارهاي مخاطب را معين سازند. البته اين اثرگذاري از يك كشور تا كشوري ديگر و از فرهنگي تا فرهنگ ديگر تفاوت قابل ملاحظهاي دارد و از آنجا كه دين مبين اسلام بيش از هر چيز به اصول و ارزشهاي خود تأكيد دارد، پس ارزشها بايد شيوه گزينش فعاليتها و اهداف تأثير داشته و بر آن مقدم باشند.
يادآور ميشود كتاب «زيرنويسها و پيامهاي كوتاه ويژه توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» به كوشش مريم سقلاطوني با آثاري از نويسندگان عليرضا رنجبر، حسين شريفي، عباس احمدي، علي كاملي، در 112 صفحه، توسط مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منتشر شده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) تأكيد كرد:
براي تحقق اقتصاد اسلامي در جامعه پيش از هر چيز بايد به كارآمدي نظرات اسلام باور داشته باشيم؛ مثلا اگر ما سود ثابت را نميپذيريم، ديگر نبايد در حوزههاي فردي، به دنبال توجيه بيمنطق اين مباحث باشيم.
اصغر آقا مهدوي، عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع)، در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اظهار كرد: مواردي در مباحث شرعي وجود دارد كه برخي اعتقاد به حرام بودن آنها پيدا كردهاند، ولي برخي ديگر با ورود به مباحث حوزه معاملات فكر ميكنند كه ميتوان به گونهاي آنها را توجيه كرد، اما بايد ايمان داشت به اين كه احكام اسلامي اگر به درستي درك شود، مطالب دقيقتري از دل آن بيرون خواهد آمد.
مهدوي ادامه داد: آنچه كه كمتر در بانكداري مورد توجه قرار ميگيرد، مسئله توليد پول است. فرضاً اگر تعدادي سپردهگذار صاحب ميزان مشخصي سرمايه در بانك هستند، اينطور نيست كه همگي با هم براي برداشت سپردههاي خود به بانك مراجعه كنند.
اين صاحبنظر در حوزه اقتصاد اسلامي در ادامه تصريح كرد: بنابراين هميشه پولي در بانك موجود خواهد بود و اين پول در حقيقت براي مردم است، اما در واقع سرمايه بانك هم محسوب ميشود و بانك با اين پول در حال فعاليت است و بنابراين بايد سودش را در اختيار افراد قرار دهد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به لزوم پژوهشهاي فقهي در زمينه معاملات اقتصادي، خاطرنشان كرد: بحث عقود در بانكداري، جزء پايههاي اصلي پژوهش در مورد بانكداري اسلامي است كه در آن كليه عقود يعني حدود هجده عقد در زمينه فقهي و بانكي قابل تبيين و بررسي است.
اين صاحبنظر در حوزه اقتصاد اسلامي در ادامه با اشاره به اين كه برخي از برداشتها از احكام اقتصادي اسلام حاكي از ناآگاهي است، اظهار كرد: اگر برداشتهاي ناصحيح از احكام اقتصادي اسلام در سطح جامعه رواج يابد، مسير اقتصادي جامعه را از موازين اسلامي دور خواهد كرد و هدف نهايي محقق نخواهد شد.
وي افزود: اگر انسان نداند كه در ليوان آبي، سم ريخته شده است، در صورتي كه از آن آب بياشامد، قطعاً دچار عارضه خواهد شد و عدم آگاهيش باعث مشكل برايش خواهد شد. در زمينه اقتصادي هم همينطور است؛ يعني اگر جامعه آن طور كه بايد و شايد نسبت به معيارهاي اقتصادي اسلام آگاهي نداشته باشد، اقتصاد آن جامعه به بيراهه خواهد رفت.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اين كه براي تحقق اقتصاد اسلامي در جامعه پيش از هر چيز بايد به كارآمدي نظريههاي اسلام باور داشته باشيم، اظهار كرد: به عنوان مثال اگر ما سود ثابت را نميپذيريم، ديگر نبايد در حوزههاي فردي، به دنبال توجيه بيمنطق مباحث باشيم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: گاهي برخي گمان ميكنند كه همه اشكالات را با توجيهات بياساس شرعي ميتوان درست كرد، در حالي كه بايد پايبند و متعهد به قواعد واقعي اسلام بود و چيزي را كه حرام است، واقعاً با در نظر گرفتن حرمت آن از دايره فعاليتهاي خود خارج كرد.
مهدوي تصريح كرد: در آموزههاي ديني آمده است كه خداوند به يهوديان ميفرمايد روزهاي شنبه به ماهيگيري نپردازيد و در اين جا هدف آن بوده است كه ماهي گرفته نشود و اما يهوديان مبادرت به احداث حوضچهاي كردند كه ماهيهايي را كه روزهاي شنبه بدانجا ميآمدند، در حوضچه خود جمع كرده و روزهاي ديگر هفته آنها را از آب ميگرفتند!
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در اين داستان در حقيقت آن غرض و هدف نادرستي كه يهوديان داشتند، محقق ميشد و لذا بايد ما مسلمانان نيز آنطور كه شايسته و بايسته است، به قوانين اسلامي اهتمام داشته باشيم و آنچه را كه اسلام بر حرام بودن آن تأكيد كرده است، توجيه شرعي نكنيم.
وي همچنين اظهار كرد: وقتي اسلام گفته در مضاربه فلان حكم صحيح نيست، بايد پذيرفت و اين كه برخي ميگويند وكالت عام داده شود يا فلان كار انجام شود، بيتوجهي به موازين اسلام است و لذا بايد سودي كه حاصل ميشود و مقدار عادلانهاي نيز هست، به نسبت تقسيم شود و چنانچه سودي حاصل نشد كه نشده است.
يك كارشناس مذهبي در خراسان جنوبي با تأكيد بر اينكه اهداف اقتصاد اسلامي بدون وجود اقتصاد سالم غيرقابل تأمين است، گفت: رشد اقتصاد در كنار سالمسازي فعاليتها و مقابله با مفاسد و گسترش عدالت اجتماعي از مهمترين دغدغههاي اقتصادي كشور به حساب ميآيد.
حجتالاسلام والمسلمين محمد اكبري، يك كارشناس مذهبي در خراسان جنوبي در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبي، با بيان اينكه اسلام نميخواهد غيرمسلمانان بر مسلمانان تسلط و نفوذ داشته باشند، تصريح كرد: اين هدف هنگامي ميسر است كه ملت مسلمان در اقتصاد نيازمند نباشد.
اين كارشناس مذهبي ادامه داد: با حمايت از افزايش توليد و بهرهوري و بالا بردن سطح رفاه عمومي ميتوان پويايي را به اقشار جامعه بازگرداند و آسيبپذيري ناشي از تحريمها را كم رنگ كرد.
حجتالاسلام اكبري با بيان اينكه در اقتصاد اسلامي تأكيد ويژهاي به بخش توليد صورت گرفته و از آن به عنوان چرخهاي اصلي اقتصاد ياد شده است، اظهاركرد: در صورتي كه كندي عملكرد و يا توقف در حركت آن صورت گيرد، اثرات وضعيت اقتصادي ساير كشورها و تحريمهايي كه در اين زمينه صورت ميگيرد، قويتر و مخربتر خواهد شد.
وي افزود: ما ميتوانيم در كشورمان به دنبال علمي از اقتصاد باشيم كه هم فرهنگ و اصول اقتصاد اسلامي را در بر بگيرد و هم اينكه بتواند با اقتصاد دنيا تعامل پويا داشته باشد كه اين مهم نيازمند مطالعات گسترده در زمينههاي تاريخ، مردمشناسي و ساير بخشهاي اجتماعي است.
حجتالاسلام اكبري بيان كرد: با توجه به شرايط فعلي كشور و اعمال تحريمهاي اقتصادي بايد به سمت اقتصاد مقاومتي پيش رفت كه به طور قطع جوانان در اين مورد نقش بسزايي خواهند داشت.
وي گفت: در بدترين شرايط دوران هشت سال دفاع مقدس حضور جوانان جنگ را اداره كرد و حتي بعد از جنگ نيز هر جا كه جوانان در عرصههاي مختلف به ويژه علمي و تحقيقاتي وارد شدند، تأثيرگذار بودهاند.
اين كارشناس مذهبي با اشاره به فرمايشهاي رهبري درباره ضرورت وجود روحيه نشاط به ويژه در ميان جوانان، يادآورشد: نشاط و شادابي جوانان و حفظ آن با توجه به اينكه نيروي محركه جامعه هستند ميتواند در سرنوشت جامعه بسيار تأثيرگذار باشد.